För en egenföretagare kan en större obetald faktura vara helt avgörande för företagets framtid. Även om den skulle bli betald långt efter avtalad tid så kan det skapa stora likviditetsproblem vilket i sin tur kan resultera i kostnaden för lån eller krediter. Det är därmed viktigt att få in betalningarna för fakturorna i tid. Det finns vissa enkla, och vissa mer krångligare, vägar att gå. Kanske räcker det med enkla påminnelser – eller välj att sälja fakturor för att undvika att problemet ska uppstå.
Börja alltid med att påminna om den obetalda fakturan. Många gånger har kunden bara missat eller glömt fakturan. De ber om ursäkt för att den inte är betald och betalar sedan så fort det går. Vill man öka chansen att de betalar i tid kan en liten påminnelse skickas ut dagen då den ska vara betald. Detta kan däremot upplevas irriterande då kunden i realitet inte gjort något fel så länge som betalningen sker inom avtalad tid.
Kan man ringa och påminna? Både ja och nej. En första påminnelse bör ske via mail, sms eller brev. Men om de ändå inte betalar går det att ringa för att höra vad det finns för orsak till detta. Ofta finns det en förklaring vilket gör att man gemensamt kan hitta en lösning på factoring & sälja fakturor problemet. I detta fall finns även möjlighet att erbjuda delbetalning eller andra alternativ. Börja däremot inte att pruta eller bjuda på hela kostnaden. Fokus bör vara att allt ska betalas – även om det kan ske på olika sätt.
Sista steget är att gå till Kronofogden. Att ett företag får ett betalningsföreläggande är mycket negativt då detta kan påverka andra krediter, lån och avtal. Man bör, om möjligt, försöka hitta en annan lösning.
Undvik problemet från början
Se även på andra betalningslösningar. Att sälja fakturor är ett alternativ som förbättrar likviditeten och sänker risken för att fakturorna ska förbli obetalda. Det finns flera kreditgivare i Sverige som erbjuder denna tjänst. Den kan vara något olika upplägg och kostnader men grundtjänsten har flera fördelar.
Att sälja fakturor betyder att säljande företag skapar en faktura som sedan skickas över till det kreditbolag som används för tjänsten. De skickar i sin tur ut den till kunden men med ändringarna att det är kreditbolaget som äger fakturan. När detta sker betalas beloppet som fakturan är på ut till de som beslutat sig för att sälja fakturor.
Från och med nu är det kreditföretaget som tar hand om den administrativa delen. Som påvisas ovan kan kunden påminnas, inkasso användas och även betalningsföreläggande uppstå. Men allt detta sköter alltså kreditföretaget. På detta sätt minskar risken rejält att man inte ska få betalt.